واحد پروژه : 09132320855
واحد فروش : 09132320856

حضرت آقا

نقش GIS در اتوماسیون شهرسازی شهرداری ها

فهرست مطالب

شهرداری به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مدیریت شهری نقشی تأثیرگذار در ارائه ی خدمات به شهروندان دارد. با توجه به  توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیرات آن بر جنبه های مختلف زندگی, ابعاد خدمات شهری نیز دستخوش تحولات گسترده ای شده است. همچنین  برای بهبود خدمات در عصر فعلی به کارگیری روش ها و فناوری های نوین خدمات رسانی  از الزامات است.

 از همین روGIS یک سیستم اطلاعاتی است که با پردازش اطلاعات جغرافیایی، به کسب اطلاعات در رابطه با پدیده هایی می پردازد که به نحوی با موقعیت مکانی در ارتباطند.

با مدیریت شهری نوین و کارآمد و همچنین با استفاده از نرم افزارهای GIS و راه اندازی شهرداری الکترونیکی می توان مدل های چند بعدی از محیط شهر را تهیه کرد و بر اساس آن به طراحی طرح های کلان شهری پرداخت که کاربرد زیادی در مدیریت شهری شهرداری ها دارد.

همچنین، شهرداری با ایجاد هماهنگی بین سازمان های مختلف و نهادهای گوناگون موجب می شود که برنامه ها با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن عملیاتی شوند.

GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیایی

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS  قابلیت جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی ( مکانی ) را دارد.

از طریق GIS  امکان تلفیق پایگاه های اطلاعاتی با مدرن ترین مدل ها ( نقشه ها) در یک قالب منسجم و سازمان یافته ممکن می گردد.

به عبارت دیگر GIS  یک سیستم حامی تصمیم گیری است که به صورت وسیع در زمینه بهینه سازی فعالیت ها و فرآیندهای مختلف به خدمت گرفته می شود.

کاربرد GIS در مدیریت و برنامه ریزی شهری شهرداری ها:

افزایش روزافزون حجم اطلاعات در امور شهری، پراکندگی اطلاعات املاک در داخل شهرداری و سایر ارگان های ذیربط برداشت ، ذخیره سازی، پردازش و نمایش کاربرد و تبادل اطلاعات در مجموعه شهرداری اهمیت GIS را به مراتب افزایش داده است.

فناوری Gis با جمع آوری و تلفیق اطلاعات پایگاه داده های معمولی، به وسیله تصویرسازی و استفاده از آنالیز های جغرافیایی، اطلاعاتی را برای تهیه نقشه ها فراهم می سازد. این اطلاعات به منظور واضح تر جلوه دادن رویدادها، پیش بینی نتایج و تهیه نقشه ها به کار گرفته می شوند.

کاربردهای Gis  عبارتند از:

  1. انتخاب بهترین مکان جهت انجام پروژه ها و طرح های مهندسی و مدیریت شهری؛
  2. راه اندازی شهرداری الکترونیکی، سیستم اطلاعات جغرافیایی و دسترسی به مطالعات زیست محیطی شهری؛
  3. تعیین بهترین و کوتاه ترین مسیر ممکن با توجه به موانع احتمالی مانند ترافیک، مسدود بودن راه ها و…؛
  4. ارائه و نمایش اطلاعات توصیفی و مکانی هر نقطه دلخواه به صورت آمار، جدول، نمودار، تصاویر، نقشه های موضوعی و انجام محاسبات مورد نیاز ؛ –

 در حوزه معاونت معماری و شهرسازی می توان به مکان یابی و محاسبات لازم روی نقشه در هنگام صدور پروانه، پایان کار و ارائه عدم خلاف ساختمان با استفاده از اطلاعات مراجعین، گزارش گیری های مختلف بر اساس کاربری املاک جهت برنامه ریزی های مختلف نظیر تعویض کاربری ها و… اشاره نمود.

نقش gis در اتوماسیون شهرسازی

نتیجه گیری

 مدیریت شهری، از جنبه های مهم برنامه ریزی شهری است که با جوامع انسانی به ویژه جامعه ی شهری ارتباط مستقیم دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود اداره امور بر جای گذارد و به کارگیری آن در قالب خدمات الکترونیک شهری، به عنوان راهکاری اثربخش و کارآمد در راستای نوآوری، توسعه و ارتقای کیفیت، سرعت و اطمینان در عرصه خدمات رسانی به شهروندان به شمار می رود. . یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران شهری شهرداری ها برای اداره امور شهرها، داشتن اطلاعات دقیق می باشد که جمع آوری، ذخیره سازی، بازیابی و پردازش حجم وسیعی از اطلاعات و داده ها بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. افزایش مطالبات شهروندان باعث می شود که بخش های مدیریتی و برنامه ریزی شهری در شهرداری ها با استفاده از سیستم اطلاعات شهری مبتنی بر Gis نسبت به استفاده بهینه از منابع شهر اقدام نمایند. محدوده وظایف و فعالیت های محول شده به شهرداری ها از جمله: حمل و نقل، احداث، حفظ حرائم شهری، زیباسازی، ترمیم و نگهداری معابر، کنترل ترافیک، ایجاد تأسیسات شهری، دفع نخاله و زباله های شهر و … به اندازه ای گسترده می باشد که هماهنگی و انسجام و سازماندهی ویژه ای را در انجام امور می طلبد که چنین نیازمندی ها و ویژگی هایی لزوم استفاده از شهرداری الکترونیکی و نرم افزارهای سیستم Gis و مدیریت شهری را در زمینه های مختلف جغرافیایی، عمرانی، شهرسازی و… آشکار می سازد. مزایای استفاده از Gis را می توان چنین برشمرد،: – کاهش هزینه: با Gis انجام امور با کارایی بیشتر و در مدت زمان کمتری صورت می گیرد که باعث کاهش هزینه های سازمان می شود. – اجتناب از هزینه: به علت افزایش در حجم کاربالا در آینده با Gis می توان از هزینه هایی که ایجاد خواهد شد، جلوگیری کرد و در نهایت افزایش درآمد برای شهرداری را رقم می زند.

شرکت نوساز محاسب با طراحی و تولید سامانه پرگام و استفاده آن در اتوماسیون شهرسازی رهاورد، ثبت، ذخیره، ویرایش، تجزیه و تحلیل، مدیریت و ارائه انواع داده های جغرافیایی را کاملا بهینه و هوشمند ساخته است؛ که با بارگذاری انواع لایه ها، نمایش لایه های پس زمینه گوگل، osm و …، بارگذاری و نمایش تصاویر هوایی اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربر جهت خدمات رسانی بهینه فراهم می کند.

✅ برخی از مزایا این سامانه:

✅ ثبت کروکی با استفاده از نقشه

✅ امکان مسیر یابی برای مامورین بازدید

✅ انجام تطابق سازی اطلاعات توصیفی و مکانی روی نقشه توسط کاربران سیستم

✅ امکان تخصیص کد نوسازی در لایه

✅ امکان مشخص کردن ضوابط با استفاده از لایه های طرح

✅ امکان اندازه گیری میزان عقب نشینی با توجه به لایه طرح تفصیلی

✅ امکان محاسبه ی قیمت منطقه بندی و سایر ضرایب با استفاده از محل ملک بر روی نقشه

✅ بروز نگه داشتن نقشه با اطلاعات توصیفی ملک مانند؛ ثبت اطلاعات ملک های تفکیکی و تجمیعی و …

وکتور ارتباط با کارشناسان

برای آشنایی بیشتر با سامانه پرگام با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دریافت گزارشات مدیریتی براساس اطلاعات وارد شده جهت کسب دانش، برنامه ریزی و مانیتورینگ اطلاعات شهرداری جهت برنامه ریزی های بهینه آینده برای شهر

دریافت خدمات غیر حضوری شهروندان از شهرداری به ویژه واحدها شهرسازی و درآمد

سامانه وب GIS پرگام: امکان مدیریت لایه های مکانی شهر و ارائه سرویس های مکانی به دیگر سیستم های شهرداری من جمله اتوماسیون شهرسازی را دارد.

اتوماسیون مربوط به معاونت شهرسازی شهرداری ها که تمامی فرایندهای مربوط به دریافت مجوزات، گواهی ها و پاسخ استعلامات را در برمیگیرد

سیستم درآمدی شهرداری ها که با استفاده از آن  امکان ثبت انواع صورت حساب، فیش و انواع چک ها وجود دارد.